CALLE DE LA MAIGMONA


CALLE Y PASEO 
DE LA MAIGMONA

Antes del 18 de julio, del 14 de abril, del Molino, 
de Colón (parcial) y de la Maimona 
Eliminada el 19 de julio de 1885
Recuperada en pleno del 30 junio de 1983 


Hasta la apertura de la actual calle de Cervantes, en la segunda mitad del siglo XIX, el acceso a Mutxamel y Jijona se hacía a través de esta calle entrando a Mutxamel por el Camí Vell y Calle de San Antonio, enlazando a la altura de la Iglesia de Mutxamel con el trazado de la carretera actual.

En esta calle destacan dos elementos característicos. Por un lado el viejo molino harinero, único vestigio de estos molinos movidos por el agua que queda en nuestro término municipal. Otro elemento destacado es el frondoso platanero de paseo que se encuentra en el inicio de la calle, junto a la fuente.

 Respecto al nombre de la calle, no está muy claro el origen del topónimo "Maigmona". Exponemos a continuación algunos de los orígenes posibles extraídos del libro "El reg a Sant Joan, font i eix d'un poble".

El topónimo Maimona podría ser de origen bereber. Sus orígenes se hallarían entonces en la palabra Maymunun, con el significado de “afortunado, derecho”. 

Otro posible origen podría estar en Maymanata, que significa “a la derecha”. Se puede llegara pensar en que era un lugar afortunado por pasar por allí las aguas o que recibió el nombre por hallarse la acequia a la derecha del camino.

En un proceso por homicidio entre sarracenos de 1315 aparece un tal Bernat Maymó, por lo que también puede hacer referencia a la familia de los Beni Maymun que darían nombre a la zona o provenir del apellido catalán de origen árabe Maymó. Como última posibilidad los autores de “El reg a Sant Joan” mencionan que el apellido de Bernat Maymó podría ser un apodo referido al lugar donde vivía.

En los textos jurídicos antiguos aparece el nombre de la Maymona o Maimona, siendo Maigmona, con G, una modificación más reciente.

El 19 de julio de 1885, la Calle de la Bolta pasa a llamarse de Colón y Hernán Cortés. Pero no correspondían en principio con las actuales vías. La Calle Colón incluía también en origen a la calle de la Maigmona.

Creemos que a finales de los años 20 del siglo pasado  recuperan su disposición actual y la Maigmona pasa a ser conocida como Calle del Molino.

La Maigmona, desde 1931, se llamó Calle del 14 de abril a petición de Emilio Urios, siendo posteriormente cambiado a Calle del 18 de julio por orden de Agustín Pastor, dos fechas representativas del nacimiento de dos regimenes antagónicos

En 1983, el ayuntamiento presidido por Vicent Baeza recupera, 98 años después, el nombre tradicional de la Maigmona para la calle y posterior paseo.

Para saber más:

 - CAMPELLO QUEREDA, ALFREDO. "Callejero biográfico de Sant Joan d'Alacant". Ed. Ayto. de Sant Joan d'Alacant, 2008. Disponible en Biblioteca Municipal y Biblioteca Auxiliar "Maximiliano Pastor" del Archivo Municipal.

- SALA I IVORRA, FRANCESC XAVIER y PÉREZ I ARACIL, TOMÀS ÀNGEL. "El reg a Sant Joan. Font i eix d'un poble". Ed. Ayto. de Sant Joan. Alicante, 1999. Disponible en Biblioteca Municipal y Biblioteca Auxiliar "Maximiliano Pastor" del Archivo Municipal.



CARRER I PASSEIG
DE LA MAIGMONA

Abans coneguda com del 18 de juliol, del 14 d'abril,
del Molí, de Colón (parcial) i de la Maimona 
Eliminada el 19 de juliol de 1885
Recuperada al plenari del 30 juny de 1983


Fins a l'obertura de l'actual carrer de Cervantes, en la segona meitat del segle XIX, l'accés a Mutxamel i Xixona es feia a través d'este carrer entrant a Mutxamel pel Camí Vell i Carrer de Sant Antoni, enllaçant a l'altura de l'Església de Mutxamel amb el traçat de la carretera actual.

En este carrer destaquen dos elements característics. Per un costat el vell molí fariner, únic vestigi d'estos molins moguts per l'aigua que queda en el nostre terme municipal. Un altre element destacat és el frondós plataner de passeig que es troba en l'inici del carrer, junt amb la font.

Respecte al nom del carrer, no està molt clar l'origen del topònim 'Maigmona'. Exposem a continuació alguns dels orígens possibles extrets del llibre 'El reg a Sant Joan, font i eix d'un poble'.

El topònim Maimona podria ser d'origen berber. Els seus orígens es trobarien llavors en la paraula Maymunun, amb el significat de 'afortunat, dret'.

Un altre possible origen podria estar en Maymanata, que significa 'a la dreta'. Es pot arribar a pensar en que era un lloc afortunat per passar per allí les aigües o que va rebre el nom per trobar-se la séquia a la dreta del camí.

En un procés per homicidi entre sarraïns de 1315 apareix un cert Bernat Maymó, per la qual cosa també pot fer referència a la família dels Beni Maymun que donarien nom a la zona o provindre del cognom català d'origen àrab Maymó. Com última possibilitat els autors de 'El reg a Sant Joan...' mencionen que el cognom de Bernat Maymó podria ser un malnom referit al lloc on vivia.

En els textos jurídics antics apareix el nom de la Maymona o Maimona, sent Maigmona, amb G, una modificació més recent.

El 19 de juliol de 1885, el Carrer de la Bolta passa a dir-se de Colón i Hernán Cortés. Però no corresponien en principi amb les actuals vies. El Carrer Colón incloïa també en origen al carrer de la Maigmona. Creiem que a finals dels anys 20 del segle passat recuperen la seua disposició actual i la Maigmona passa a ser coneguda com a Carrer del Molí.

La Maigmona, des de 1931, es va dir Carrer del 14 d'abril a petició d'Emilio Urios, sent posteriorment canviat a Carrer del 18 de juliol per orde d'Agustín Pastor, dos dates representatives del naixement de dos règims antagònics

En 1983, l'ajuntament presidit per Vicent Baeza recupera, 98 anys després, el nom tradicional de la Maigmona per al carrer i posterior passeig.

Per a saber més:


 - CAMPELLO QUEREDA, ALFREDO. "Callejero biográfico de Sant Joan d'Alacant". Ed. Ajuntament de Sant Joan d'Alacant, 2008. Disponible en Biblioteca Municipal i Biblioteca Auxiliar "Maximiliano Pastor" de l'Arxiu Municipal.

- SALA I IVORRA, FRANCESC XAVIER i PÉREZ I ARACIL, TOMÀS ÀNGEL. "El reg a Sant Joan. Font i eix d'un poble". Ed. Ajuntament de Sant Joan. Alacant, 1999. Disponible en Biblioteca Municipal i Biblioteca Auxiliar "Maximiliano Pastor" de l'Arxiu Municipal.



Publicado porAlfredo en 23:02  

0 comentarios:

Publicar un comentario